Handelsbanken bestaat dit jaar 150 jaar. De geschiedenis van Handelsbanken gaat terug tot het voorjaar van 1871, toen enkele prominente bedrijven en ondernemers 'Stockholms Handelsbank' oprichtten. Inmiddels is de bank uitgegroeid tot een internationale beursgenoteerde bank met de hoogste gemiddelde kredietrating wereldwijd en een lokaal kantorennetwerk in zes thuismarkten.
De aandelen van Stockholms Handelsbank werden voor het eerst verhandeld in 1873. Een paar jaar later werden de eerste bankkantoren in Stockholm geopend.
Decentralisatie
Als gevolg van een crisis eind jaren zestig van de twintigste eeuw, veranderde Handelsbanken haar besturingsmodel. Onder leiding van toenmalig topman Jan Wallander splitste de bank zich op in regionale eenheden. De nieuwe regionale banken kregen een eigen bestuur en een hoge mate van zelfstandigheid. Veel hoofdkantoortaken werden overgedragen aan de regionale kantoren of verdwenen. Zo werden centrale budgettering en verkoopdoelstellingen afgeschaft.
Winstgevendheid in plaats van volumes
De nieuwe Handelsbanken-organisatie ging zich vooral richten op de winstgevendheid in plaats van volumes. Het doel werd om een rendement op het eigen vermogen te behalen dat hoger is dan het gemiddelde van een groep van vergelijkbare beursgenoteerde banken. Sinds 1972 heeft Handelsbanken deze doelstelling ieder jaar gehaald.
Nederland
In juni 2002 opende Handelsbanken haar eerste bankkantoor in Amsterdam. Dit kantoor ondersteunde klanten uit de thuismarkten bij bancaire activiteiten in Nederland. Het aantal kantoren groeide en in 2013 werd Nederland de zesde thuismarkt van Handelsbanken, naast de reeds bestaande thuismarkten Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en het Verenigd Koninkrijk.
Verjaardag
Het 150-jarig jubileum van Handelsbanken vieren we in Nederland door twee mooie cadeaus aan de samenleving te geven. Zo laten we door 150 bomen planten. Naast het aanplanten van nieuwe bomen en het herstellen van bestaande bossen maakt deze organisatie mensen bewust van het belang van bomen. Dichtbij huis, maar ook verder weg met duurzame bosprojecten in ontwikkelingslanden. De helft van de geschonken bomen wordt in Oeganda of Costa Rica geplant en de andere helft in Nederland.
De aandelen van Stockholms Handelsbank werden voor het eerst verhandeld in 1873. Een paar jaar later werden de eerste bankkantoren in Stockholm geopend.
Decentralisatie
Als gevolg van een crisis eind jaren zestig van de twintigste eeuw, veranderde Handelsbanken haar besturingsmodel. Onder leiding van toenmalig topman Jan Wallander splitste de bank zich op in regionale eenheden. De nieuwe regionale banken kregen een eigen bestuur en een hoge mate van zelfstandigheid. Veel hoofdkantoortaken werden overgedragen aan de regionale kantoren of verdwenen. Zo werden centrale budgettering en verkoopdoelstellingen afgeschaft.
Winstgevendheid in plaats van volumes
De nieuwe Handelsbanken-organisatie ging zich vooral richten op de winstgevendheid in plaats van volumes. Het doel werd om een rendement op het eigen vermogen te behalen dat hoger is dan het gemiddelde van een groep van vergelijkbare beursgenoteerde banken. Sinds 1972 heeft Handelsbanken deze doelstelling ieder jaar gehaald.
Nederland
In juni 2002 opende Handelsbanken haar eerste bankkantoor in Amsterdam. Dit kantoor ondersteunde klanten uit de thuismarkten bij bancaire activiteiten in Nederland. Het aantal kantoren groeide en in 2013 werd Nederland de zesde thuismarkt van Handelsbanken, naast de reeds bestaande thuismarkten Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en het Verenigd Koninkrijk.
Verjaardag
Het 150-jarig jubileum van Handelsbanken vieren we in Nederland door twee mooie cadeaus aan de samenleving te geven. Zo laten we door 150 bomen planten. Naast het aanplanten van nieuwe bomen en het herstellen van bestaande bossen maakt deze organisatie mensen bewust van het belang van bomen. Dichtbij huis, maar ook verder weg met duurzame bosprojecten in ontwikkelingslanden. De helft van de geschonken bomen wordt in Oeganda of Costa Rica geplant en de andere helft in Nederland.
Verder besteden we voor elk kantoor dat we in Nederland hebben 150 uur aan vrijwilligerswerk. Dat betekent dat iedere medewerker de komende tijd anderhalve dag aan vrijwilligerswerk mag besteden, natuurlijk het liefst aan iets dat aansluit op de duurzaamheidsdoelstellingen van de bank.