Amsterdam, 18 september 2023
Voor het elfde jaar op rij zijn klanten van Handelsbanken in Nederland, in vergelijking met de Nederlandse grootbanken, het meest tevreden over hun bank. Dit blijkt uit onderzoek onder particuliere en zakelijke klanten van alle banken in Nederland, uitgevoerd door het onafhankelijke internationale marktonderzoeksbureau EPSI Rating Group.
In de EPSI-klanttevredenheidsindex scoort Handelsbanken onder haar particuliere klanten 78, iets hoger dan vorig jaar. Voor de Nederlandse bankensector als geheel ligt deze tevredenheidsscore beduidend lager, op 68,4. Bij zakelijke klanten scoort Handelsbanken met 77,4 ook iets hoger dan vorig jaar. Het sectorgemiddelde ligt op 65,8. Handelsbanken heeft met deze scores voor het elfde achtereenvolgende jaar, in vergelijking met de Nederlandse grootbanken, de hoogste klanttevredenheid, zowel onder particuliere als zakelijke klanten.
“Ondanks de turbulente tijden zien we stabiele niveaus van klanttevredenheid”, aldus Johan Parmler van EPSI. “Klanten lijken te begrijpen dat dit geen crisis is die wordt veroorzaakt door de financiële sector. We zien toenemende klantinteracties, zowel reactief als proactief. Klantinteracties en persoonlijke relaties stimuleren klanttevredenheid, zeker in onzekere tijden. De belangrijkste succesfactoren zijn vertrouwdheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, terwijl elementen als financiële stabiliteit, diversiteit, gelijkheid en de ecologische voetafdruk aan belang winnen. Handelsbanken behoudt haar toppositie op de klanttevredenheidsindex, zowel in het particuliere als in het zakelijke segment. Dit is te danken aan de visie van de bank, waarin de persoonlijke relatie voorop staat. Handelsbanken wordt gezien als een bank die dichtbij haar klanten staat. Hiermee heeft Handelsbanken het recept in handen om, vergeleken met de grootbanken, de verwachtingen van haar klanten waar te maken.”
In de EPSI-klanttevredenheidsindex scoort Handelsbanken onder haar particuliere klanten 78, iets hoger dan vorig jaar. Voor de Nederlandse bankensector als geheel ligt deze tevredenheidsscore beduidend lager, op 68,4. Bij zakelijke klanten scoort Handelsbanken met 77,4 ook iets hoger dan vorig jaar. Het sectorgemiddelde ligt op 65,8. Handelsbanken heeft met deze scores voor het elfde achtereenvolgende jaar, in vergelijking met de Nederlandse grootbanken, de hoogste klanttevredenheid, zowel onder particuliere als zakelijke klanten.
“Ondanks de turbulente tijden zien we stabiele niveaus van klanttevredenheid”, aldus Johan Parmler van EPSI. “Klanten lijken te begrijpen dat dit geen crisis is die wordt veroorzaakt door de financiële sector. We zien toenemende klantinteracties, zowel reactief als proactief. Klantinteracties en persoonlijke relaties stimuleren klanttevredenheid, zeker in onzekere tijden. De belangrijkste succesfactoren zijn vertrouwdheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, terwijl elementen als financiële stabiliteit, diversiteit, gelijkheid en de ecologische voetafdruk aan belang winnen. Handelsbanken behoudt haar toppositie op de klanttevredenheidsindex, zowel in het particuliere als in het zakelijke segment. Dit is te danken aan de visie van de bank, waarin de persoonlijke relatie voorop staat. Handelsbanken wordt gezien als een bank die dichtbij haar klanten staat. Hiermee heeft Handelsbanken het recept in handen om, vergeleken met de grootbanken, de verwachtingen van haar klanten waar te maken.”