Publicatiedatum 30 januari 2024
Leestijd: 2 minuten
----------------------------------------
Hoe oplichters te werk gaan
Oplichters kunnen zich (telefonisch) voordoen als medewerker van uw bank. De nepbankmedewerker zegt dat er een probleem is met uw betaalrekening. Bijvoorbeeld dat deze gehackt is, of dat er verdachte transacties te zien zijn. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. Oplichters kunnen erg overtuigend zijn, omdat ze veel over u weten. Deze gegevens hebben ze bijvoorbeeld verkregen door phishing of door uw social media te bekijken. Alles wat ze zeggen, is erop gericht uw vertrouwen te winnen. Vertrouwt u het niet? Geef geen gegevens door, maak geen geld over en meld het verdachte gesprek aan ons.
Een waargebeurd verhaal van een klant waarmee we spraken…
“Ik doe mijn verhaal om anderen te waarschuwen. Ik was er namelijk van overtuigd dat het mij niet zou overkomen dat ik in een oplichterstruc zou trappen. Ik waarschuw mijn ouders ook altijd. Maar, het is mij zelf overkomen. Ik werd gebeld door iemand die zei dat hij van het fraudeteam van mijn bank was en dat op datzelfde moment vreemde transacties op mijn rekening plaatsvonden en of dat wel klopte? Op de achtergrond hoorde ik medewerkers van het fraudeteam bellen met zogenaamde klanten. Dat wekte veel vertrouwen. De man aan de lijn praatte correct Nederlands en had antwoord op alle vragen die ik stelde. Hij praatte mij angst aan en vandaaruit handelde ik. Ik liet hem daarom meekijken op mijn computer en dat gaf hem de gelegenheid bij mijn geld te komen. Op een gegeven moment vertrouwde ik het niet meer, maar toen was het leed al geschied. Echt ongelooflijk stom.”
“Ik heb hiervan wel geleerd: het enige paard van Troje ben je zelf.”
Tips om te controleren of het telefoontje echt of nep is
- We vragen u nooit om geld over te boeken
Ook niet naar een zogenaamde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.
- We zetten u nooit onder druk om zo snel mogelijk te handelen
Bij vermoeden van fraude hebben we namelijk zelf de mogelijkheid om uw rekening te blokkeren als dat nodig is.
- Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens door via de telefoon
U weet niet wie er aan de andere kant van de lijn is. Geef dus nooit persoonlijke gegevens of uw beveiligingscodes door via de telefoon.
- Vertrouw het niet als iemand met u mee wilt kijken
Een bankmedewerker zal nooit vragen om met een meekijkprogramma met u mee te kijken op uw scherm. Ze zeggen dat ze u op afstand helpen om uw geld veilig te stellen, maar stelen ondertussen uw geld.
- Zoek zelf het telefoonnummer en bel terug
Als uw bank u belt, kan het geen kwaad om kort te luisteren. We kunnen u bijvoorbeeld bellen, omdat uw persoonlijke gegevens niet compleet zijn of omdat we willen weten hoe u onze dienstverlening ervaart. Maar blijf kritisch, vooral als u onder druk wordt gezet om actie te ondernemen.
Twijfelt u? Verbreek dan de verbinding en zoek zelf het telefoonnummer van uw bank. Bel vervolgens terug, wacht totdat u een medewerker spreekt en controleer of het verhaal klopt.