Handelsbanken haalt ook in 2024 de hoogste score op klanttevredenheid.

Amsterdam, 18 september 2024

Voor het twaalfde jaar op rij zijn klanten van Handelsbanken in Nederland, in vergelijking met de Nederlandse grootbanken, het meest tevreden over hun bank. Dit blijkt uit onderzoek onder particuliere en zakelijke klanten van alle banken in Nederland, uitgevoerd door het onafhankelijke internationale marktonderzoeksbureau EPSI Rating Group.

In de EPSI-klanttevredenheidsindex scoort Handelsbanken onder haar particuliere klanten 78,6, iets hoger dan vorig jaar (78). Voor de Nederlandse bankensector als geheel ligt deze tevredenheidsscore beduidend lager, op 68,2. Bij zakelijke klanten scoort Handelsbanken met 78,4 (77,4) ook iets hoger dan vorig jaar. Het sectorgemiddelde ligt op 66,2. Handelsbanken heeft met deze scores, in vergelijking met de Nederlandse grootbanken, de hoogste klanttevredenheid, zowel onder particuliere als zakelijke klanten.

"Het onderzoek toont aan dat het algemene niveau van klanttevredenheid in de bankensector stabiel is, ondanks de turbulente en onvoorspelbare zakelijke omgeving van de afgelopen jaren", aldus Johan Parmler van EPSI. "Handelsbanken behoudt haar toppositie op de klanttevredenheidsindex, zowel in het particuliere als in het zakelijke segment. Dit is te danken aan de visie van de bank, waarin de persoonlijke relatie voorop staat. Handelsbanken wordt gezien als een bank die dichtbij haar klanten staat. Hiermee heeft Handelsbanken de winnende formule in handen om, vergeleken met de grootbanken, de verwachtingen van haar klanten waar te maken."
Klanttevredenheidsindex Nederlandse banken particulier en zakelijk, EPSI Rating, 2024

Over het onderzoek

Van augustus tot en met september 2024 zijn in opdracht van het internationale marktonderzoeksbureau EPSI Rating Group in totaal 3.236 telefonische en/of online enquêtes afgenomen onder klanten van banken in Nederland. De enquêtes bevatten vragen over imago, verwachtingen, product- en servicekwaliteit, prijs-kwaliteitsverhouding en klantloyaliteit.

Naast Handelsbanken zijn de drie grootste banken in Nederland (ABN Amro, ING en Rabobank) separaat meegenomen in het onderzoek. Andere banken die door de respondenten zijn genoemd als hun voornaamste bank zijn ondergebracht in de categorie ‘overig’.

EPSI doet sinds 1989 onderzoek naar de bancaire sector in Scandinavië, sinds 2009 in het Verenigd Koninkrijk en sinds 2013 in Nederland. Kijk voor meer informatie over EPSI Rating Group en onderzoek naar de bancaire sector op 

- EINDE BERICHT - 

Voor meer informatie over Handelsbanken Nederland:

Etienne te Brake
Hoofd Marketing & Communicatie Handelsbanken Nederland
020 412 76 97
06 83 66 05 77
etienne.te.brake@handelsbanken.nl

Voor meer informatie over het EPSI onderzoek:


Johan Parmler, EPSI Research Services Ltd
+46 70 880 27 13

Over Handelsbanken

Handelsbanken, opgericht in 1871, is een internationale beursgenoteerde bank voor particulieren, ondernemers en bedrijven. De bank heeft een sterk decentrale organisatie, met een landelijk kantorennetwerk in haar thuismarkten: Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Nederland. De bank kenmerkt zich door hechte en langdurige klantrelaties, een laag risicoprofiel en het uitgangspunt dat nagenoeg alle besluiten, dicht bij de klant, op de lokale kantoren worden genomen. In Nederland heeft Handelsbanken op dit moment 27 kantoren en meer dan 400 medewerkers. Voor meer informatie over Handelsbanken, kijk op