Veilig bankieren

Bij bankzaken staat veiligheid altijd voorop. Lees onze tips over wat u zelf kunt doen voor veilig bankieren bij Handelsbanken.

Handelsbanken zal u nooit vragen om:

  1. Geld over te boeken naar andere rekeningen via de telefoon of in een tekstbericht (ook niet in noodgevallen!)
  2. Een medewerker langs te sturen om uw inlogkaart voor internetbankieren of pincodes thuis bij u op te halen
  3. Uw inlogkaart per post op te sturen
  4. Wachtwoorden of andere beveiligingscodes door te geven via de telefoon of via een tekstbericht
  5. Toegang te krijgen tot uw computer of smartphone om software of apps op uw computer, tablet of smartphone te installeren

Klopt er iets niet? Neem contact met onze klantenservice:

Belangrijk is om fraude altijd te melden. Wanneer u vermoedt met fraude te maken te hebben, neem dan contact op met onze klantenservice:

0800 820 00 20 (gratis)
+31 20 412 77 92 (vanuit het buitenland)

Vermoedt u fraude? Meld fraude altijd.

Fraude komt in verschillende vormen voor. Belangrijk is om verdachte activiteiten altijd te melden. Als u vermoedt dat u te maken heeft met fraude, neem dan direct contact op met onze klantenservice.

Telefoon: 0800 820 00 20 (gratis)
Telefoon: +31 20 412 77 92 (vanuit het buitenland)
E-mail: klantenservice@handelsbanken.nl

Openingstijden
Maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur

Kijk voor meer informatie op:  veiligbankieren.nl Opent in een nieuw venster fraudehelpdesk.nl Opent in een nieuw venster of Frauderen: zo werkt het Opent in een nieuw venster

Financiële criminaliteit preventie

Bij Handelsbanken zetten we ons actief in om financiële criminaliteit, zoals witwassen, te voorkomen. We volgen strenge internationale regels om de wereld veiliger te maken.
mobiltelefon

WhatsApp-fraude

Bij WhatsApp-fraude doen oplichters zich via tekstberichten voor als een goede bekende die aan u vraagt om iets te betalen of geld aan hem of haar te lenen. Wees alert zodra een bekende via een tekstbericht vraagt om iets te betalen of over te boeken, zelfs als dat bericht vanaf een bekend e-mailadres of mobiel nummer is verzonden. 

Niet gesproken? Niet betalen! Vraagt een zoon, dochter of andere dierbare via een tekstbericht om iets te betalen of over te boeken, doet u dat dan uitsluitend nadat u hem/haar persoonlijk mondeling hebt gesproken én hebt herkend.

WhatsApp-fraude Opent in een nieuw venster

Thief

Bankhelpdeskfraude

Bij bankhelpdeskfraude doen oplichters zich voor als bankmedewerker. Hoewel er maatregelen genomen zijn misbruiken oplichters de naam of het telefoonnummer van de bank. De oplichter probeert uw vertrouwen te winnen zodat u een betaling doet. 

Ze bellen u dan op met de boodschap dat ze iets onveiligs of vreemds zien gebeuren op uw rekening en dat u tijdelijk uw geld moet overboeken naar een ‘veilige kluisrekening’. Voorkom dat deze oplichters toegang krijgen tot uw gegevens en lees hoe u bankhelpdeskfraude kunt herkennen en voorkomen. 

Bankhelpdeskfraude Opent in een nieuw venster

dator med en pil på

Phishing  

Wanneer een persoon of organisatie zich telefonisch of via een e-mail voordoet als iemand die u mogelijk kent, noemen we dit phishing. Vaak wordt er in phishing e-mails gevraagd om persoonlijke gegevens, zoals uw gebruikersnaam, wachtwoord, rekeningnummer of creditcardnummer. 

Handelsbanken, of welke bank dan ook, zal nooit om uw gegevens vragen. Communicatie over uw persoonlijke gegevens verloopt alleen via persoonlijk contact bij uw lokale kantoor. Ontvangt u een e-mail die u niet vertrouwt? Neem dan  contact Opent in een nieuw venster met ons op of stuur een e-mail naar reportphish@handelsbanken.se

Phishing Opent in een nieuw venster

De vijf veiligheidsregels

mevrouw met mobiel in handen
  1. Houd uw beveiligingscodes geheim
  2. Zorg ervoor dat uw inlogkaart nooit door een ander gebruikt wordt
  3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken
  4. Controleer uw bankrekening
  5. Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op